Logo

parsec.ro

Argo

Argo este o capsulă orbitală, reutilizabilă, în prezent dezvoltată de compania germană Rocket Factory Augsburg (RFA), împreună cu Space Cargo Unlimited și Atmos Space Cargo. O misiune Argo urmează să nu coste mai mult de 150 milioane de euro (jumătate din costul unei misiuni ATV, precedenta capsulă europeană folosită pentru transport de provizii și experimente spre ISS). Dezvoltarea Argo vine ca un răspuns al RFA la un apel al Agenției Spațiale Europene de a dezvolta o astfel de capsulă europeană pentru transport de provizii și marfă spre și dinspre ISS.

Argo este construită pentru a putea fi lansată cu orice rachetă (europeană) de calibru mediu și greu. Asta înseamnă că viitoarea rachetă RFA One, care urmează să debuteze în acest an, nu poate lansa capsula. Argo va avea primul zbor în 2028 și RFA speră ca până atunci să poată dezvolta un lansator mediu propriu, pe care să îl folosească și pentru Argo, pentru a putea controla mai bine prețul lansării.

Capsula va avea 7.7 metri lungime și 3.7 metri diametru, urmând să fie capabilă să aducă înapoi pe Pământ o masă similară cu cea lansată pe orbită, un lucru care o va deosebi de restul capsulelor existente în prezent. Revenirea prin atmosferă se va face cu ajutorul unui scut termic gonflabil (Inflatable Atmospheric Decelerator —IAD), dezvoltat de compania Atmos Space Cargo, iar prezența acestui sistem de decelerare face ca Argo să nu aibă nevoie de parașute la revenirea pe Pământ. Argo cântărește 5.2 tone, fără cargo, are un volum intern de 27.9 metri cubi și un volum presurizat de 15.5 metri cubi, putând urca pe orbită (și aduce înapoi pe Pământ) aproximativ 4 tone. RFA colaborează cu Redshift OTV pentru a integra un sistem de lansare de sateliți de mici dimensiuni de la bordul rachetei RFA One. Același sistem va putea fi ajustat în viitor și pentru Argo.

Argo poate fi extinsă, prin adăugarea de module suplimentare, inclusiv rezervoare mai mari, pentru un sisteme de propulsie mai performant, ceea ce îi permite să fie mai flexibilă și să poată deservi și viitoare stații spațiale comerciale în era post-ISS. Sistemul actual de propulsie este compus din 2 motoare Fenix (dezvoltate de RFA) și 24 de propulsoare secundare, pentru controlul orientării navei, iar pentru propulsie Cargo va fi încărcată înainte de fiecare misiune cu aproximativ 3 tone de combustibil.

În zborul demonstrativ din 2028, capsula va andoca la Stația Spațială Internațională pentru 20 de zile și va rămâne pe orbită alte 2 zile după decuplarea de ISS și până la revenirea pe Pământ. La nevoie, Argo va putea rămâne pe orbită chiar mai mult de 1 an de zile și va putea efectua experimente, putând funcționa independent de o stație spațială (actuală sau viitoare); mai mult, capsula se va putea roti în jurul axei de simetrie, simulând, de exemplu, gravitația de pe Marte, pentru eventuale experimente care ar putea beneficia de aceste condiții.