NASA studiază posibilitatea trimiterii unui echipaj pe Venus

Proiect pentru trimiterea unui echipaj spre Venus

High Altitude Venus Operational Concept (HAVOC) este titlul unui studiu al NASA care studiază posibilitatea explorării planetei Venus folosind un echipaj uman! Este îmbucurător faptul că agenția spațială americană face planuri, chiar și dacă doar la nivel de concept, în vederea explorării altor corpuri cerești în afară de Lună și Marte.

Venus este în multe privințe asemănătoare cu Pământul: aproximativ același diametru, geologie similară, vulcanism activ, dar din păcate și presiuni și temperaturi la suprafață cu mult peste ce ar putea suporta o ființă umană. Însă NASA nu vrea să trimită oameni pe suprafața lui Venus, ci în atmosfera sa. Planuri pentru un survol al planetei există încă din 1967, când în anii ’70 urma să fie folosită o rachetă Saturn V în acest scop.

Partea superioară a atmosferei venusiene (peste 50 km altitudine) este însă asemănătoare cu condițiile oferite de suprafața Pământului în ceea ce privește presiunea, densitatea, gravitația și protecția împotriva radiațiilor cosmice. Astfel, un vehicul ar putea pluti în straturile superioare ale atmosferei, dotat cu echipamente științifice, dar și cu un habitaclu care să găzduiască două persoane timp de 30 de zile. Durata totală unei astfel de misiuni ar fi mai scurtă (100 de zile dus, 300 de zile întors) decât o misiune cu echipaj spre Marte (minim 500 de zile, dacă planetele sunt aliniate favorabil).

Vehiculul ar urma să profite de atmosfera densă a planetei vecine și să frâneze începând de la 200 km altitudine, în timp ce se îndreaptă spre zona aflată la 50 km altitudine. În timpul frânării va fi folosit un scut care să protejeze termic vehiculul și echipajul, scut care va fi abandonat odată ce altitudinea dorită este atinsă. În acest timp are loc și umflarea cu aer a balonului care va menține vehiculul la altitudine constantă. Balonul va avea 10 metri diametru, o lungime de peste 100 metri și 134 de tone pentru varianta cu echipaj (sau 4.7 metri diametru și 4.5 tone în varianta fără echipaj), iar exteriorul vehiculului va fi dotat cu panouri solare, pentru generarea de electricitate. Este foarte probabil ca primele misiuni de acest tip spre Venus să fie unele fără echipaj, pentru a aduna date despre fezabilitatea trimiterii de astronauți. Proiectul sugerează că prezența umană în atmosfera venusiană poate fi extinsă la un an sau chiar mai mult (prezență continuă).

Studiul identifică și câteva obstacole care trebuie depășite pentru ca o astfel de misiune să fie una de succes: frânarea și inserția orbitală în jurul lui Venus (vehiculul trebuie frânat de la viteza cu care ajunge în dreptul lui Venus, de 10-12 km/s până la 7 km/s necesar inserției orbitale), umplerea cu gaz a unui astfel de vehicul pentru a asigura portanță, operațiune care trebuie să fie efectuată pe orbita lui Venus și protejarea panourilor solare din exteriorul balonului de acid sulfuric din atmosfera lui Venus, însă nici unul din aceste detalii nu sunt insurmontabile cu tehnologia pe care o avem în prezent.

Mai multe detalii: