Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS)

Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) este un satelit al NASA lansat pe orbită în cursul nopții trecute (la ora 01:51) la bordul unei rachete Falcon 9. Misiunea sondei se va întinde pe cel puțin doi ani de zile, în care va studia peste 200000 de stele aflate la o depărtare de cel mult 300 de ani-lumină de Pământ, pe o suprafață de 400 de ori mai mare decât cea studiată de satelitul Kepler, în căutarea unor noi exoplanete, de dimensiuni variind de la Pământului până la giganți gazoși (Jupiter). Cercetătorii se așteaptă ca TESS să descopere peste 10000 de exoplanete.

Lansarea a avut loc de pe rampa SLC-40 de la Cape Canaveral (Florida) și prima Falcon 9 treaptă (una nouă, nefolosită până acum) a fost recuperată pe barja OCISLY (Of Course I Still Love You, după cinci lansări Falcon 9 fără tentative de recuperare a primei trepte), în timp ce nava GO Pursuit va încerca să recupereze din apă conul protector al satelitului din apele Atlanticului. Prima treaptă Falcon 9 a ajuns pe barjă la 8 minute și 20 de secunde după lansare, în timp ce satelitul a ajuns pe orbita prestabilită la 48 de minute după lansare. TESS este construit pentru NASA de către compania americană Orbital ATK și cântărește doar 350 kilograme, fiind cel mai ușor satelit lansat de o rachetă Falcon 9. Probabil prima treaptă (B1045) va fi folosită în iunie pentru a lansa o nouă capsulă Dragon spre Stația Spațială Internațională.

TESS se îndreaptă spre Lună, pe care o va întâlni în 17 mai, folosind gravitația acesteia pentru o corecție orbitală (inclusiv modificând înclinația), plasând satelitul pe o orbită 108000 x 373000 km, de unde își va putea începe observațiile științifice. Este pentru prima dată când un satelit folosește această orbită (în rezonanță de 2:1 față de Lună, iar planul orbitei este perpendicular pe planul orbitei Lunii pentru a minimiza influența acesteia asupra stabilității orbitei TESS).

A fost a 7-a lansare Falcon 9 din acest an și probabil ultima pentru o primă treaptă Block 4 nouă, următoarea lansare SpaceX fiind a unei rachete Falcon 9 Block 5, după care urmează o serie de lansări ale unor prime trepte refolosite.