SpaceX la final de 2017

Spacex, Falcon 9

Compania lui Elon Musk a avut un ritm de invidiat în acest an: 15 misiuni în 2017, toate reușite, și alte 6 pe listă până la sfârșitul anului. SpaceX a reușit până acum să recupereze de 18 ori prima treaptă a rachetei Falcon 9 (ultimele 14 tentative de recuperare consecutive au fost un succes), să refolosească 3 dintre treptele primare recuperate și mai are câteva surprize pregătite pentru noi. Dacă va încheia anul cu 20 de lansări Falcon 9 (fără să socotim lansarea Falcon Heavy), probabil că 5 din cele 20 de rachete sunt refolosite, adică 25% din lansările SpaceX din 2017 au fost făcute cu rachete second-hand.

Următoarea lansare programată pentru SpaceX este cea a satelitului Koreasat-5A, de pe rampa LC-39A din Florida, în 30 octombrie (de la 22:34). În ultimele zile au apărut zvonuri care spun că SpaceX se pregătește pentru o lansare secretă, undeva la mijlocul lunii noiembrie, lansare care va fi ultima a unei rachete Falcon 9 de pe rampa LC-39A. Asta pentru că rampa SLC-40, avariată în urma incidentului din 1 septembrie 2016, când o rachetă Falcon 9 a explodat înainte de lansare, este aproape finalizată și va putea fi folosită de la sfârșitul lunii următoare, eliberând rampa LC-39A pentru prima lansare Falcon Heavy, programată pentru finalul anului. SLC-40 a avut parte de 25 de lansări SpaceX în trecut și urmează să redevină principala rampă folosită pentru racheta Falcon 9. De pe rampa LC-39A (închiriată de la NASA), SpaceX a lansat de 11 ori o rachetă Falcon 9.

Revenind la misteriosul satelit care urmează să fie lansat la mijlocul lui noiembrie, deși inițial se credea că este vorba despre o misiune pentru agenția secretă americană NRO (Falcon 9 a fost certificat de curând pentru lansări guvernamentale și militare, executând prima misiune în 1 mai 2017, NROL-76, dar lansând de curând și naveta secretă X-37B a forțelor aeriene), ultimele zvonuri spun că este vorba de fapt despre un satelit secret comercial și nu destinat unei agenții guvernamentale. Deși nu este o premieră, lansările comerciale în care nu se cunosc prea multe detalii despre satelitul de la bord sunt destul de rare. Știm doar că este implicată compania Northrop Grumman și că se va folosi o rachetă Falcon 9 complet nouă (seria B1043, alocată inițial unei lansării Dragon CRS-13 pentru NASA, ceea ce sugerează o urgență legată de lansare), iar numele de cod pentru această lansare (spre orbita terestră joasă) este Zuma. Va avea loc o tentativă de recuperare a primei trepte la sol, ceea ce sugerează că masa satelitului lansat nu va fi una prea mare.

Tot în noiembrie, când SpaceX urmează să lanseze următoarea tranșă de 10 sateliți Iridium de la baza aeriană Vandenberg, va avea probabil loc o tentativă de a recupera prima treaptă pe uscat, o premieră pentru lansările care au loc de pe coasta de vest (toate celelalte recuperări au avut loc fie în Florida, fie pe barjele trimise în largul oceanului). Lansarea sateliților Iridium va folosi o treaptă primară care a mai zburat în trecut. Și dacă NASA va fi de acord, și următoarea misiune spre Stația Spațială Internațională care va lansa viitoarea capsulă Dragon (CRS-13), va folosi tot o rachetă Flacon 9 second-hand, lansare programată deocamdată pentru 28 noiembrie. Capsula Dragon folosită în această misiune s-ar putea să fie, pentru a doua oară, una care a mai zburat în spațiu (CRS-11 a fost prima misiune în care SpaceX a primit aprobarea de la NASA să folosească o capsulă Dragon recuperată, toate celalalte misiuni au folosit apsule noi, chiar dacă SpaceX a recuperat fiecare capsulă lansată spre Stația Spațială Internațională).

Cât despre viitorul companiei, Elon Musk a răspuns acum două zile întrebărilor utilizatorilor site-ului reddit, întrebări care au fost cu precădere despre BFR. Am aflat astfel că Elon Musk dorește să testeze vehiculul în scurte salturi suborbitale, înainte de o lansare propriu-zisă, pe orbită și a fost prima dată când Elon Musk a precizat că vor exista două tipuri de motoare Raptor: optimizate pentru funcționare în presiune atmosferică și pentru zboruri în vid (la fel în prezent avem două tipuri de motoare Merlin).