Misiunea Cygnus OA-5 se apropie de sfârșit

Capsula Cygnus S.S. Alan G Poindexter a fost lansată în 17 octombrie 2016 de pe rampa 0A din cadrul complexului NASA Wallops Flight Facility și în prezent se află la 500 km, cea mai înaltă altitudine la care a ajuns vreodată o capsulă Cygnus.

Construită de compania Orbital ATK pentru aprovizionarea Stației Spațiale Internaționale, capsula Cygnus reprezintă cea de-a doua capsulă privată, alături de Dragon (SpaceX), care zboară regulat cu provizii pentru echipajul SSI. Lansarea din 17 octombrie 2016 a avut loc folosind o variantă modernizată a rachetei Antares 230, care acum este propulsată de motoare RD-181, după ce penultimul zbor de acum 2 ani s-a terminat printr-o dezintegrare violentă a rachetei deasupra rampei de lansare.

Cygnus OA-5
Cygnus OA-5

Misiunea OA-5 a însemnat în primul rând transportul a 2.4 tone de provizii și echipamente pentru echipajul Stației Spațiale Internaționale, cu care capsula a andocat în 23 octombrie cu modulul Unity al SSI, șasea astfel de misiune derulată de Orbital ATK.

Acum 5 zile, în 21 noiembrie 2016, Cygnus se desprinde de Stația Spațială Internațională și a petrece câteva zile pe orbită, înainte de revenirea distructivă în atmosferă. Printre experimentele desfășurate la bord se află și Saffire-II, în care cercetătorii încearcă să afle mai multe detalii despre modul în care un incendiu se comportă la bordul unei capsule orbitale. O serie de nanosateliți NanoRacks au fost lansați după depărtarea capsulei de Stația Spațială Internațională.

Mâine seară (27 noiembrie), capsula își va porni pentru ultima dată propulsoarele, pentru a-și reduce viteza și a plonja astfel în atmosferă, unde se va dezintegra deasupra oceanului Pacific, pentru că, spre deosebire de Dragon, Cygnus nu este proiectată pentru a supraviețui revenirii prin atmosferă.

Următoarea lansare Cygnus (OA-7) este programată pentru prima jumătate a anului 2017 și va avea loc la bordul unei rachete Atlas V. Orbital ATK a mai împrumutat de două ori lansatorul Atlas V a celor de la United Launch Alliance, în perioada celor doi ani în care propriul lansator Antares nu a fost disponibil (OA-4 decembrie 2015, OA-6 martie 2016). Atlas V va fi folosit din nou în 2017 pentru că poate urca pe orbită cu aproximativ 1 tonă mai mult decât poate Antares, însă ulterior acestei lansări, Orbital ATK dorește să folosească Antares 230 (pentru alte două misiuni în 2017 și cel puțin una în 2018).

1 Comment

Lasă un comentariu