Ultima lansare pentru Falcon 9 v1.1

SpaceX se pregătește pentru ultima lansarea propulsorului Falcon 9 v1.1. Această variantă este una îmbunătățită a rachetei Falcon 9 originale și a folosită prima dată în 29 septembrie 2013 pentru lansarea satelitului CASSIOPE, după doar cinci misiuni ale propulsorului original. Falcon 9 v1.1 este mai înaltă și cu 60% mai grea și mai puternică decât varianta originală, putând urca pe orbită joasă 13150 de kilograme față de 10454 kilograme. Motoarele Merlin au primit și ele un upgrade, cele care intră în componența boosterului 1.1 fiind denumite 1D. A fost modificată și poziționarea acestora, dintr-o formă aproape rectangulară într-una circulară (octaweb, cum le place celor de la SpaceX să-i spună).

Falcon v1.0 a avut parte de 5 lansări și 5 misiuni aproape reușite, cu doar o singură problemă ivită în cadrul penultimei lansări, când, deși încărcătura primară ‑ capsula Dragon ‑ a fost livrată pe orbita corespunzătoare, o defecțiune a unuia din cele 9 motoare ale primei trepte a dus la pierderea încărcăturii secundare, satelitul Orbcomm OG-2. Falcon v1.1 a avut parte până acum de 14 lansări din care 13 reușite, pentru că în 28 iunie 2015 SpaceX avea să piardă prima rachetă Falcon 9, după ce o defecțiunea a celei de-a doua trepte a dus la compromiterea misiunii.

Lansarea din 22 decembrie 2015, în care a avut loc și prima tentativă reușită de recuperare a primei trepte după lansare,  a folosit a treia iterație a propulsorului, denumit Falcon 9 v1.1 FT (Full Thrust), care în urma modificărilor aduce încă un plus de 30% a puterii acestuia. Însă următoarea lansare va folosi pentru ultima dată racheta Falcon 9 v1.1, urmând ca varianta FT să fie folosită în viitor.

La fel ca prima lansare a versiunii v1.1, și aceasta din urmă va avea loc de la rampa de la baza militară din Vandenberg, fiind doar a doua lansare SpaceX care are loc de pe coasta de vest a Statelor Unite. Toate celelalte 18 lansări Falcon 9 au avut loc de pe rampa 40 a complexului militar de la Cape Canaveral. De această dată încărcătura este Jason-3, un satelit al NOAA și NASA, primul din seria de sateliți dedicați observațiilor științifice lansați de SpaceX.

SpaceX va încerca și de această dată să recupereze prima treaptă, însă, pentru că misiunea viitoare va avea nevoie de mai multă putere pentru a pune pe orbită satelitul SES-9 (din pricina orbitei geostaționare), va rămâne prea puțin combustibil pentru ca propulsorul să facă manevrele necesare unei reveniri pe uscat, așa cum s-a întâmplat în 22 decembrie. SpaceX va folosi așadar misiunea Jason-3 ca un antrenament pentru a încerca din nou o recuperare pe barjă, în largul coastei de vest, chiar dacă configurația încărcăturii i-ar permite să readucă propulsorul pe uscat. Totuși, în cazul misiunii Jason-3, traiectoria propulsorului ar urma să treacă, la revenirea spre rampa de lansare, pe deasupra unei zone protejate și o ratare a manevrei ar putea polua respectivul areal, așa că șansele ca SpaceX să primească aviz favorabil erau oricum mai reduse decât în cazul unei tentative similare de pe coasta de est.

Jason-3 este programat pentru a fi lansat în 17 ianuarie de la Vandenberg, iar SES-9 este programat tot pentru această lună, dar de la Cape Canaveral.

SpaceX are programate 15 lansări în 2015, din care cel puțin una urmează să fie a noului lansator Falcon Heavy.

Lasă un comentariu