Aerojet Rocketdyne va fabrica din nou motoare RS-25

NASA a anunțat ieri acordarea unui contract de 1.16 miliarde de dolari companiei Aerojet Rocketdyne, pentru restartul producției de motoare RS-25, cunoscute și sub numele SSME (Space Shuttle Main Engines).

Ultimul set de trei astfel de motoare a fost folosit în 8 iulie 2011, când a propulsat pentru ultima dat o navetă spațială spre orbită. RS-25 au fost folosit timp de peste 30 de ani, în toate cele 135 de misiuni ale navetei spațiale și spre deosebire de navete, acestea nu vor ajunge în muzeu. Fiind reutilizabile, după retragerea navetei spațiale, NASA mai are acum în inventar 16 astfel de motoare (din cele 46 construite în total pentru programul STS), pe care le va folosi pentru a propulsa prima treaptă a noii rachetă SLS. Însă deoarece pentru SLS nu prevede reutilizarea lor, iar pentru că o lansare SLS va avea nevoie de 4 propulsoare RS-25, stocul pe care NASA îl are îi va ajunge pentru primele 4 astfel de misiuni, prima fiind planificată deocamdată pentru noiembrie 2018. Aerojet Rocketdyne va reporni linia de producție, folosind de această dată tehnici noi și beneficiind de metode de testare a motoarelor și de materiale și tehnologii noi, inexistente acum câteva decenii. Acestea, pentru că nu vor fi refolosite, vor fi mai ieftine și mai ușor de produs, necesitând mai puține părți componente, ceea ce înseamnă un preț mai scăzut.

Motoarele existente au fost upgradate de NASA și pregătite pentru a fi integrate în noua rachetă SLS. Fiecare unitate de control a fost modificată complet și testată, în timp ce sistemul de răcire și izolare termină a fost și el îmbunătățit. Motoarele vor fi capabile să suporte presiuni mai ridicate decât în cazul folosirii lor de către navetele spațiale și vor asigura o accelerare mai puternică a vehiculului.

Dacă în zborurile navetei spațiale, motoarele SSME au fost folosite la 104.5% din capacitate, pentru SLS procentul ajunge până la 109%, fiind capabile să reziste la temperaturi de la -250 de grade Celsius până la peste 3000 de grade. Dacă NASA va ajunge pe Marte în anii 2030, cu siguranță racheta care va duce primul echipaj va fi propulsată de aceste motoare, care folosesc hidrogen și oxigen lichid pentru a genera peste 12 milioane de cai putere fiecare (2,279 kN în vid sau 1,860 kN la nivelul mării).

Unul din motoarele RS-25, în timpul unui test

1 Comment

  1. Pentru urmatoarea varianta a rachetei SLS(cea care va urca 130 tone pe orbita) exista in plan realizarea de noi motoare cu combustibil lichid comparabile ca putere cu motorul F1 de pe Saturn 5?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *