SpaceX CRS-5: lansare reușită, gust amar

Lansarea rachetei Falcon 9 de astăzi (video) a fost un succes, iar misiunea CRS-5 a pornit cu dreptul, după echipa de ingineri de pe rampa de lansare au înlocuit sistemul de orientare al motoarelor Merlin, care au dus la amânarea lansării de joi. Conform planului de zbor, la 10 minute după pornirea motoarelor, capsula Dragon se afla pe orbită și după ce panourile sale solare au fost desfăcute, NASA a declarat lansarea un succes. Urmează acum o cursă de urmărire din partea Dragon, care se va cupla cu ISS în cursul zilei de luni.

721ca20e-3e7c-4e5e-9211-1d00c26f53c0_640x427

Fanii SpaceX așteptau cu interes detalii cu privire la aterizarea primei trepte, după lansare, pe o barjă aflată undeva în Atlantic. Înainte de lansare, SpaceX a promis că dacă recuperarea va fi un succes, vom vedea, în reluarea, clipul filmat de pe barjă. Însă transmisiunea SpaceX s-a întrerupt imediat după întinderea panourilor solare iar bucuria din centrul de comandă de la Hawthorne era reținută. La scurt timp, au venit și detaliile de la Elon Musk, pe contul său de Twitter.

Vestea bună era că prima treaptă a nimerit platforma, ceea ce este deja mare lucru. Din păcate însă, aterizarea s-a făcut la o viteză mai mare decât era planificată, astfel încât treapta s-a dezintegrat. Barja este întreagă, pagubele au fost minore, dar cel de-al doilea obiectiv a misiunii u a fost îndeplinit. Din păcate nu avem nici o înregistrare video a evenimentului, din pricina condițiilor meteo nefavorabile (ceață, conform lui Musk). Însă datele pe care SpaceX le-a primit cu această ocazie îi va ajuta cu siguranță în încercările viitoare.

Cu tot cu amânarea de joi, SpaceX reușește prima lansare a anului. Următoarea lansare din acest an este planificată pentru 21 ianuarie și va avea loc de la Cape Canaveral, o rachetă Atlas V (551) care va lansa un satelit pentru forțele navale americane (MUOS 3).

4 Comments

  1. „Barja este întreagă…”
    …phew, chiar imi faceam probleme sa nu pateasca barja ceva grav.

  2. Dom’le, eu am o curiozitate. E frumos să aibă ambiția să aducă prima treaptă înapoi la ușa hangarului, eventual să se și lingă singură, ca o mîță blîndă, dar n-ar fi fost o idee mai simplu să pună, în loc de combustibil pentru aterizare lină pe coloană de jet propulsiv, cîteva parașute care s-o facă să coboare lin și aproape controlabil și niște flotoare gonflabile care s-o țină la suprafață? Cred c-ar fi cîntărit cu mult mai puțin decît combustibilul necesar și nu prea cred că ar fi ocupat prea mult spațiu… Cine-mi poate răspunde la curiozitatea mea?

  3. O să încerc să îți răspund.

    Flotoarele nu împiedică apa să atingă racheta (valuri etc) și știm de la SRB-urile navetei spațiale ce probleme poate să genereze apa sărată asupra propulsoarelor: recondiționarea SRB-urilor era mai scumpă decât construirea unui set nou, dar se recondiționau totuși, de dragul refolosirii;

    Tentativa de aterizare pe barjă este o soluție temporară; urmează sper eu în curând tentativele pe uscat, deci nu vom mai avea nevoie de flotoare;

    Parașutele nu ajută prea mult la aterizarea la punct fix, din cauza direcției și intensității variabile a vântului; pe coasta de est, americanii nu au stepe sau deșert, să poată prelua racheta într-o elipsă largă, cum se întâmplă cu Soyuz, de pildă, unde nu contează prea mult locul exact de la sol unde va ajunge; SpaceX dorește aducerea vehiculului la punct fix, pentru asta au nevoie de control fin al traiectoriei care se face cu motoare și nu cu parașute; în plus, orice parașute ai avea, nu poți ateriza ceva lin pe sol, de dimensiunea primei trepte Falcon 9, care să și rămână întreagă, fără rachete: uită-te cu atenție la o aterizare Soyuz, o să vezi activarea unor rachete fix înainte ca această capsulă să atingă solul, iar prima treaptă a Falcon 9 este mult mai mare, mai grea și mai fragilă.

Lasă un comentariu