Asteroid cu inele

Cu toții suntem familiarizați cu inele lui Saturn, una din imaginile definitorii pentru Sistemul nostru solar, chiar dacă și alte planete au astfel de inele, însă nu la fel de frumoase (Jupiter, Uranus, Neptun). Noi observații efectuate la observatorul La Silla din Chile, aparținând organizației ESO, au descoperit un asteroid cu inele.

10199 Chariklo este un asteroid aflat între Saturn și Uranus, făcând astfel parte din familia Centaurilor. În 3 iunie 2013, Chariklo avea să oculteze steaua UCAC4 248-108672, așa că telescopul ESO nu a ratat ocazia de a-l studia în cele câteva secunde cât a durat suprapunerea sa peste discul stelar. Echipa de astronomi de la sol au aflat mai multe despre forma și mărimea lui Chariklo, dar au mai descoperit ceva: două inele în jurul asteroidului, primul lat de 7 kilometri iar al doilea de 3 kilometri, distanța dintre ele fiind de 9 kilometri. Diametrul asteroidului este de 250 de kilometri, fiind cel mai mare obiect din familia Centaurilor.

Astronomii încă nu știu ce anume a dus la formarea inelelor, dar cel mai probabil acestea sunt rezultatul unei coliziuni din trecutul asteroidului. În viitor, aceste inele pot duce la formarea unui mic satelit.