Falcon 9 și SES-8

Prima tentativă de lansare a satelitului de telecomunicații SES-8 pe o orbită geostaționară a avut loc luni, dar a fost amânată din cauza unor probleme tehnice întâmpinate de racheta Falcon 9. Deși rezolvate până a doua zi, SpaceX a trebuit să aștepte până în noaptea Zilei Recunoștinței pentru a încerca o nouă lansare. Motivul? Datorită traficului aerian mai dens cu ocazia sărbătorii americane, autoritățile aviatice nu au dorit să perturbeze zborurile din preajma rampei de lansare, așa că nu au dat undă verde companiei SpaceX decât pentru data de 28 noiembrie, după miezul nopții.

De data aceasta, nu a fost detectată nici o problemă tehnică înainte de lansare, așa că numărătoarea inversă a continuat fără incidente, până la zero, când motoarele Merlin ale rachetei Falcon 9 au fost pornite. Imediat însă, computerul de bord a ordonat întreruperea imediată (și automată) a lansării. Racheta a intrat în safe-mode și inginerii au încercat să o pregătească pentru o nouă tentativă de lansare (fereastra este de aproximativ o oră). Elon Musk a declarat la câteva minute de la incident că a fost detectată o comportare anormală a motoarelor, a căror putere înregistrată de computerul de zbor nu a fost cea așteptată, așa că acestea au fost imediat oprite. Datele preliminare arătau însă în regulă, așa că  numărătoarea inversă a fost reluată,pentru o nouă încercare la ora 01:44, însă cu 48 de secunde înainte, lansarea a fost amânată.

Detalii SpaceAlliance:

  • SES a primit o reducere de pret, intra intr-un parteneriat strategic pentru anii viitori care ii da acces la un lansator de ultima generatie si nu de neglijat, de pe teritoriul SUA.
  • Aceasta este prima lansare GEO pentru Falcon 9, exista un risc sporit pentru acest zbor, insa incarcatura este in intregime asigurata.
  • Agenda companiei SES nu este atat de stricta pentru ca la slotul orbital 95 de grade est unde va fi plasat SES 8 mai exista si satelitul NSS 6, deci furnizarea serviciilor nu este influentata de o amanare de cateva zile.
  • Referitor la lansare, nu este vorba de curaj, ci de cost si risc. Nimeni nu reia procedura de lansare daca problemele nu au fost clarificate inainte. Multe din verificari sunt automate, iar eventualele semnale false date de echipament spun ca este loc de imbunatatire.
  • Cantitatea de combustibil incarcata in SES 8 este fixa (capacitatea maxima a rezervoarelor), pentru ca durata de viata a unui satelit GEO depinde de capacitatea sa de manevra.
  • Indiferent de timpul de lansare (in fereastra de lansare) orbita GTO in care Falcon 9 trebuie sa il lase pe SES 8 este aceeasi (295 km x 80000 km x 20.75 grade inclinatie). Variabila este la racheta (cantitatea de combustibil consumata, timpi de ardere etc.).
  • O data plasat in GTO, SES 8 va fi manevrat spre GEO (circularizarea traiectoriei + scaderea inclinatiei orbitale). Calculele se refac dupa lansare in functie de deviatia rachetei (calitatea injectiei orbitale)

4 Comments

  1. Imi imaginez ca nu-i deloc fericit clientul. Chiar daca nu aveau vreun deadline fix, stau cu inima-n gat pana-l vad deasupra Ecuatorului.

    Anyway, n-ar fi lansare SpaceX daca ar merge totul struna din prima. :D

  2. Aș zice mai degrabă că SES știe foarte bine că e vorba de o rachetă care încă trebuie să-și demonstreze fiabilitatea. Au primit un discount semnificativ, pentru că dacă va fi o reușită, SpaceX vor câștiga o grămadă de bani din contracte viitoare. M-a distrat un moment din transmisia de aseară, când, la a doua numărătoare inversă (faptul că au avut curaj să încerce să lanseze a doua oară, după ce computerul a ordonat oprirea motoarelor deja pornite, mi se pare deja remarcabil), apropiindu-se de sfârșitul ferestrei de lansare, cineva a spus ceva de genul: „clientul ne-a comunicat că e okay dacă lansăm cu 20 de minute mai târziu”, ceea ce probabil înseamnă: „Bănuiam că veți avea probleme, așa că am pus combustibil în satelitul nostru încât să putem compensa o lansare întârziată cu 20 de minute față de planul inițial”. Însă SpaceX a preferat să fie precaută și să aducă racheta în hangar, pentru inspecții amănunțite. Nu cred că îi afectează prea mult pe cei de la SES dacă lansarea se amână cu câteva zile (deși ea trebuia să aibă loc la începutului lui 2013, dar asta e altă discuție).

  3. Sunt curios daca amanarile sunt legate de probleme reale ale rachetei, sau de verificarile de siguranta super stricte puse de cei de la SpaceX, ca nu cumva sa aiba parte de-o catastrofa.

    A doua optiune ar explica de ce inca se mai gandeau sa lanseze racheta, chiar si dupa ce computerul oprise motoarele la T + 2 secunde.

    Au facut ceva clarificari legate „slow thrust ramp-up”?

  4. Racheta Falcon 9 este una nouă, construită de la zero, cu tehnologie modernă, nefiind bazată pe vechile rachete balistice militare. Asta o face oarecum mai robustă, motiv pentru care a putut fi reluată procedura de lansare, după o tentativă eșuată. Musk a precizat că motoarele sunt în prezent gata de lansare și vor încerca din nou în această seară.

Lasă un comentariu