Grasshopper, un nou salt

SpaceX a făcut public clipul ultimului zbor din programul Grasshopper, care a avut loc în 16 iunie. Pentru cei care ni s-au alăturat de curând, Grasshopper este un test pentru prima treaptă reutilizabilă a unei rachete Falcon.

Dacă tehnologia va fi implementată, SpaceX va avea prima rachetă reutilizabilă din lume, un moment care va schimba cu siguranță multe variabile în domeniul aerospațial. O rachetă reutilizabilă înseamnă costuri de lansare mult mai reduse și astfel mult mai mulți parteneri privați își vor permite să lanseze încărcături pe orbită, fie că vorbim de sateliți, telescoape sau experimente științifice.

Deși astfel de teste au mai fost efectuate și în trecut, ideea nu a fost niciodată implementată în practică iar în prezent, SpaceX se află într-un stadiu avansat în ce privește Grasshopper. Atât de avansat încânt următoarea lansarea Falcon, programată pentru vara acestui an, va include o testare live a sistemului de recuperare al primei trepte, însă deasupra oceanului Pacific. Practic, SpaceX vrea să se asigure că treapta poate fi controlată după lansare și, dacă totul decurge bine, vom avea destul de curând prima treaptă a rachetei Falcon înapoi pe rampa de lansare, gata să fie realimentată cu combustibil și pregătită pentru un nou zbor.

A fost al șaselea test Grasshopper și al treilea din acest an. În timpul celor 68 de secunde, racheta s-a ridicat până la 325 de metri, după care a revenit pe rampa de lansare. Testul precedent a durat 61 de secunde și înălțimea atinsă de Grasshopper a fost de 250 de metri.

Lansarea din această vară va fi prima pentru noua versiune a rachetei Falcon 9, denumită v1.1, care pe lângă o treaptă cvasi-reutilizabilă, mai conține și alte îmbunătățiri, dintre care cele mai vizibile vor fi o lungime mai mare a rachetei și un aranjament diferit al celor 9 motoare Merlin 1D (aranjament octogonal). Va fi de asemenea prima lansare exclusivă pentru un client privat, însă SpaceX mai are în acest an de executat și o misiune din cadrul contractului de colaborare cu NASA, pentru transportul de provizii spre Stația Spațială Internațională, prevăzut pentru ultima parte a anului. În total, SpaceX plănuiește nu mai puțin de 5 lansări în acest an și 12 pentru 2014. Din păcate, noua generație Falcon Heavy nu se află în planurile de zbor pentru 2014, debutul noii rachete fiind amânat pentru 2015.

3 Comments

  1. Am discutat cu un prieten despre proiectul Grasshoper si amandoi fiind in necunostinta de cauza, am ramas cu ceva intrebari fara raspuns.

    Banuiesc ca e rentabil si functioneaza din moment ce o companie privata l-a pornit, insa totusi nu reduce semnificativ marimea (atat ca greutate cat si ca volum) pe care o astfel de racheta o poate transporta pe orbita? Pana la urma e vorba totusi de combustibil in plus si banuiesc de o serie de piese extra (landing gear de exemplu) pt a aduce o racheta inapoi la sol printr-o aterizare controlata si cu motorul aprins.

    Si chiar eram curiosi si despre cum va arata procedeul exact. Dupa ce se desprinde prima treapta, reporneste imediat motorul, sau e lasata in picaj relativ liber pt o perioada si de-abia cand se apropie mai mult de sol se repornesc motoarele principale? Colegul zicea ca motoarele probabil nu se opresc deloc, fix ca in teste, insa asa cum se va mai face desprinderea de restul rachetei?

    Apoi, lansarile unei rachete par niste procedee extrem de chinuitoare pentru echipamentul respectiv. In special prima treapta ma gandesc, nu e supusa la o uzura extrem de rapida? OK, sa zicem ca poate efectua 3,4 zboruri fara probleme, insa chiar nu-mi imaginam ca ar putea fi reutilizata un an intreg sa zicem.
    Deci cam de cate ori se asteapta sa reutilizeze treptele salvate si banuiesc ca pe langa combustibil, se vor face si alte schimbari intre zboruri, nu?

  2. Din ce am mai citit, sper sa nu ma insel, nu are nevoie de foarte mult combustibil, practic doar pentru reducerea vitezei primei trepte. Iar din rezervoarele clasice nu se consuma oricum niciodata complet combustibilul, asa ca nu se reduce semnificativ performantele mesei utile ridicate pe orbita. Daca racheta, impreuna cu motoarele, pot fi refolosite, castigul ar fi imens.

    Uite aici un clip de la SpaceX, despre cum au de gand sa procedeze in viitor.

    Naveta spatiala refolosea SRB-urile, iar alea cadeau doar cu o parasuta, in apa sarata. Daca reusesc sa duca treapta frumos la sol, reconditionarea ar fi probabil mai ieftina si mai rapida decat in cazul navetei. Numarul de refolosiri depinde probabil de starea treptei dupa lansare, probabil de cateva ori pe an. Pe de alta parte, si naveta trebuia sa zboare saptamanal, dar nu s-a intamplat niciodata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *