SpaceX CRS-1

După terminarea perioadei de teste, SpaceX se pregătește pentru o nouă premieră: primul zbor parte a unui contract comercial spre ISS. Dacă până acum Elon Musk testa apele, de data asta relația dintre NASA și SpaceX s-a maturizat până în punctul în care agenția spațială americană i-a încredințat ambițioasei companii misiunea de a transporta provizii spre Stația Spațială Internațională. Misiunea curentă, CRS-1, este prima dintr-o serie de 12 astfel de misiuni contractate de NASA.

Lansarea este programată pentru 8 octombrie, luni dimineața, ora 03:35, de la rampa 40 a complexului forțelor aeriene SUA de la Cape Canaveral, o zonă situată în partea de sud rampelor de lansare NASA de la Kennedy Space Center. Dacă totul merge conform planului, capsula Dragon se va cupla cu ISS în cursul zilei de miercuri și va rămâne pe orbită două săptămâni și jumătate, urmând să revină pe Pământ în data de 28 octombrie. Capsula va fi recuperată din largul coastelor californiene și va aduce de pe ISS diverse experimente care au fost desfășurate până acum pe orbită, în greutate de aproximativ 300 de kilograme.

Dragon va decola cu aproape 500 de kilograme de provizii, inclusiv materiale necesare celor 166 de experimente desfășurate la bordul ISS. Proviziile includ 29 de porții suplimentare de mâncare, 22 de porții de mâncare cu conținut redus de sodiu, 4 kilograme de îmbrăcăminte și 12 kilograme cu diverse alte instrumente necesare, totalizând 118 kilograme de provizii pentru echipaj. 177 de kilograme cântăresc proviziile necesare diverselor experimente NASA de la bord (GLACIER, CGBA/Micro6, cabluri pentru detectorul de particule AMS-2, CFE-2, MISSE-8) dar și pentru experimentele alto agenții spațiale: JAXA (EPO-10), ESA (Biolab, Energy). 122 de kilograme sunt destinate diverselor componente ce urmează să fie instalate la bordul ISS (sisteme termice, electrice, sanitare, filtre, pompe, etc) plus 3.2 kilograme de harddisk-uri.

Din Texas în Florida

Pregătirea pentru misiunea de luni a început în urmă cu câteva luni, când racheta Falcon 9 construită de SpaceX la centrul din McGregor, Texas, a fost transportată în hangarul închiriat de companie de la forțele aeriene SUA, amplasat în imediata vecinătate a rampei de lansare 40 din complexul de la Cape Canaveral. Aici, cele două trepte ale rachetei sunt asamblate și Dragon este umplut cu provizii. Cu o lună înainte de lansare, racheta este scoasă pe rampă și are loc un test al motoarelor sale, care pornesc pentru câteva secunde, dar fără a deplasa racheta. Ulterior, aceasta este dusă înapoi în hangar, unde îi va fi montată capsula Dragon, racheta fiind din nou instalată pe rampa în ziua lansării. Falcon 9 este o rachetă construită 100% din componente americane, dezvoltarea sa costând mai puțin de 300 de milioane de dolari. Cu o înălțime de 48.1 metri și un diametru de 3.7 metri, racheta este propulsată de 9 motoare Merlin.

Falcon 9, pregătită pentru misiunea CRS-1 în hangarul de la Cape Canaveral

Testul static pe rampe de lansare al motoarelor Merlin înainte de startul misiunii CRS-1 (29 septembrie 2012)

Numărătoarea inversă

  • T-7h:30m Falcon 9 (racheta) și Dragon (capsula) sunt trezite prin pornirea sistemului de alimentare cu energie electrică a celor două vehicule. Computerele de la bord prin viață și încep primele verificări ale senzorilor de la bord.
  • T-3h:50m Începe procesul de alimentare cu combustibil: prima dată este pompat oxigenul lichid, apoi kerosenul RP-1.
  • T-3h15m Alimentarea cu combustibil este încheiată
  • T-10m:30s Computerele de la bord preiau controlul și începe ultima fază a numărătorii inverse.
  • T-02m:30s Controlul de zbor își dă acordul final în ceea ce privește lansarea
  • T-60s Computerul de zbor este activat
  • T-50s Este activat sistemul acustic de protecție, care constă în inundarea unei părți a rampei de lansare cu apă cu 113500 de litri de apă pe minut. Acest sistem se folosea și în cazul navetelor spațiale și rolul său este de a reduce efectul undelor acustice care sunt generate de către motor în timpul lansării și care ar putea afecta structural racheta.
  • T-20s Sistemul acustic de protecție este dezactivat
  • T-03s Cele nouă motoare Merlin ale primei trepte ale rachetei Falcon 9 sunt activate. Computerul de bord comandă rampei desprinderea de vehicul
  • T-00s Lansarea rachetei Falcon 9 spre ISS

Zborul

  • T+1m10s Falcon 9 depășește viteza sunetului.
  • T+1m20s Flacon 9 trece prin zona în care asupra vehiculului este exercitată presiune maximă (un efect datorat vitezei vehiculului și a densității atmosferei din acel punct)
  • T+2m30s Două din cele nouă motoare sunt dezactivate, pentru a reduce accelerația vehiculului. În acest moment, Falcon 9 se află la o altitudine de 90 km și are o viteză de 10 ori mai mare decât cea a sunetului.
  • T+3m:00s Restul motoarelor vor fi dezactivate (eveniment denumit MECO, main engine cut-off).
  • T+3m:05s Are loc separarea primei trepte.
  • T+3m:12s Este activat motorul celei de-a doua trepte care va continua să funcționeze timp de 6 minute și 14 secunde, pentru a plasa capsula pe orbită.
  • T+3m:52s Conul capsulei, care protejează mecanismul de cuplate cu ISS, este înlăturat
  • T+9m14s Motorul treptei a doua este oprit (SECO, second stage engine cut-off).
  • T+9m 46s Dragon se separă de a doua treaptă a rachetei Falcon 9.

După separare, Dragon ajunge pe orbita preliminară și la câteva secunde după această procedură își va deschide și activa panourile solare. Încep o serie de manevre ale propulsoarelor Draco de la bord, care în final vor duce la apropierea Dragon de Stația Spațială Internațională.

Legătura cu ISS se va face în prealabil folosind comunicațiile radio în banda UHF. Echipajul de la bord va putea monitoriza apropierea capsulei și îi vor putea transmite comenzi printr-o consolă dedicată, aflată pe Stația Spațială.

În timpul apropierii de ISS, la centrul de comandă de la sol se re-evaluează starea capsulei și se ia decizia finală, de cuplare cu ISS, de stand-by sau de abandonare a misiunii, dacă nu sunt îndeplinite toate măsurile de siguranță.

Montare capsulei Dragon în vârful rachetei Falcon 9, în vederea misiunii CRS-1 (30 septembrie 2012)

Ajunsă la 250 de metri de ISS, Dragon îi va activa o serie de sistemele de ghidare, compuse dintr-un dispozitiv LIDAR și unul termic, pentru a confirma cu precizie ridicată distanța și viteza față de ISS. Dragon se va apropia apoi la 30 de metri de stație, undeva se va opri și va aștepta comenzi de la sol, după care se va apropia până la 10 metri, de unde capsula va fi capturată de echipajul de pe ISS folosind brațul robotic al stației.

Capturarea și cuplarea cu ISS

Akihiko Hoshide (JAXA) va folosi brațul robotic Canadarm 2 instalat în afara ISS pentru a captura capsula Dragon. Brațul, lung de 17.6 metri, va orienta capsula spre modulul american Harmony și la două ore după capturarea, Dragon va fi cuplat cu ISS. În ziua următoare, va fi presurizat coridorul dintre ISS și Dragon, apoi se va deschide ecluza dintre cele două vehicule, pentru ca echipaju să poată intra în capsulă. Descărcarea proviziilor și încărcarea materialelor care se vor întoarce pe Pământ va dura două săptămâni și jumătate.

Întoarcerea acasă

Cu o zi înainte de placere, trapa dintre cele două vehicule este închisă. După încheierea misiunii, același braț robotic Canadarm va desprinde capsula Dragon de ISS și o va plasa la 15 metri de stație, de unde, folosind propulsoarele Draco, capsula se va depărta de ISS. La 6 ore după această operațiune, Dragon va efectua manevra de de-orbitare, care va pune capsula pe o traiectorie ce o va readuce pe Pământ. O serie de parașute sunt folosite pentru stabilizarea capsulei și pentru a-i reduce viteza înainte de amerizare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *