Ghinion pentru SpaceX

Totul a decurs perfect astăzi pentru SpaceX, Falcon şi Dragon, până la 0.5 secunde înainte de lansare. După mai multe amânări, Dragon trebuia să pornească astăzi spre Staţia Spațială Internațională, dar racheta Dragon nu a vrut să părăsească rampa de lansare. Numărătoarea inversă a ajuns aproape de zero, motoarele au pornit, comentatorul NASA se pregătea să anunțe lift-off, dar și-a înghițit cuvintele în momentul în care racheta încremenită și-a oprit motoarele și a rămas fumegândă, în timp ce spectatorii din lumea întreagă urmăreau încremeniți desfășurarea evenimentelor.

Procedurile pentru astfel de situații au fost imediat aplicate: prioritatea zero era asigurarea siguranței în jurul rampei de lansare. Era deja clar că, oricare ar fi fost cauza opririi motoarelor, Stația Spațială Internațională, care cu puțin timp înainte trecuse pe deasupra rachetei, nu mai putea fi prinsă din urmă. Dragon va trebui, din nou, să mai aștepte pentru un rendezvous cu ISS. Astornauții de la bordul acesteia au fost anunțați că musafirii vor mai întârzia.

Din primele informații, rezulta că motoarele au fost oprite de computerul de bord, care a sesizat o presiune peste valoarea nominală în motorul cu numărul 5 (din total de nouă motoare cu care este prevăzută prima treaptă a rachetei). Prima reacția a lui Elon Musk, CEO al SpaceX, a fost că software-ul de bord a fost prea grijuliu și că de fapt problema erau limitele mult prea drastice pe care computerul de bord de urmărește înainte de lansare. Relaxarea acestor limite era o chestiune software ce putea fi rezolvată foarte rapid, urmând ca racheta să fie gata de zbor pentru următoarea oportunitate. Însă în conferința de presă ce a urmat, președintele SpaceX, Gwynne Shotwell, a absolvit de orice vină programatorii și a spus că presiunea din motorul 5 era într-adevăr mult prea ridicată pentru a asigura un zbor nominal. Acest lucru ar fi fost creat de temperaturile prea ridicate, cauzate la rândul lor de un debit mai redus de combustibil, deci probabil de vină este o valvă sau o pompă defectă.

Vor urma investigații, racheta va fi adusă înapoi în hangar și, la nevoie, motorul buclucaș va fi înlocuit, dacă altfel de reparații mai puțin invazive nu vor rezolva problema. SpaceX are la fața locului nu doar piese de schimb, ci chiar și o a doua rachetă aproape gata de zbor, de la care se poate împrumuta, la nevoie, piese sau chiar motoare întregi, însă dacă se va lua decizia înlocuirii motorului, cu siguranță că vom avea parte de o nouă amânare prelungită a tentativei de lansare.

Să reținem că evenimentul de astăzi nu trebuie văzut ca un eșec. Un eșec înseamnă pierderea rachetei, capsulei și a încărcăturii de la bord. Falcon 9 are nevoie de toate cele nouă motoare pentru a ajunge pe orbită. Ce sens ar fi avut să avem o capsulă Dragon pe o orbită incorectă sau prăbușită în ocean? Ce am văzut astăzi la Cape Canaveral a fost prudența în acțiune, o decizie a computerului de bord care a salvat o misiune istorică. Când va fi gata, capsula Dragon va porni spre ISS. Astăzi nu a fost ziua ei norocoasă. SpaceX este precaută și nici nu trebuie să fie altfel.

O nouă tentativă de lansare nu va avea loc mai devreme de marți, 22 mai, când ISS se va alinia din nou cu rampa de lansare din Florida. Totul depinde de dimensiunea defecțiunii de astăzi și de echipa e ingineri ai SpaceX.

Per aspera ad astra, Elon!

1 Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *