ESA în 2012

ESA are planificate o serie de activități ambițioase pentru 2012. Prima dintre ele va avea loc în jurul date de 9 februarie când cel mai nou membru al familiei de lansatoare europene va își va face debutul pe rampa de lansare din Guiana Franceză. Este vorba despre Vega, o rachetă nouă, special construită pentru a plasa pe orbită încărcături medii și mici, fiind o variantă mai economică a mult mai puternicei Ariane 5. Compania Arianespace va controla de acum înainte trei lansatoare: Ariane 5, Vega și Soyuz (în colaborare cu compania Energia și agenția spațială Roscosmos), după ce anul trecut racheta rusească a decolat în premieră de pe rampa europeană din Guiana Franceză.

În martie, un nou vehicul fără echipaj uman va pleca spre ISS, la bordul unei rachete Ariane 5. ATV-3: Edoardo Amaldi (denmit astfel după un fizician italian) va duce o încărcătură de 7 tone spre Stația Spațială Internațională, aducă alimente, apă potabilă, aer, dar și echipamente pentru cercetare și aproximativ 3 tone de combustibil. ATV-3, după andocare, își poate folosi propulsoarele pentru a modifica orbita Stației Spațiale sau pentru a executa manevre pentru evitarea deșeurilor orbitale care se apropie prea mult de ISS. ATV-1: Jules Verne și ATV-2: Johannes Kepler au zburat în spațiu și au andocat cu ISS cu succes în 2008, respectiv 2011.

16 mai este data planificată pentru revenirea pe Pământ a lui Andre Kuipers, astronautul european aflat în acest moment la bordul Stației Spațiale Internaționale, parte a Expediției 30, din decembrie 2011. Kuipers are 54 de ani, este olandez și se află pentru a doua oară pe orbită, după ce a fost și membru al Expediției 9 la bordul ISS.

Primii doi sateliți din sistemul Galileo, variantă europeană a cunoscutului sistem de navigație american GPS, au fost lansați anul trecut pe orbită, pentru teste. În martie aceste este vor fi finalizate și până în septembrie acestora li se vor alătura o nouă pereche de sateliți Galileo, inginerii de la sol putând începe validarea întregului sistem o dată ce au patru sateliți pe orbită. În valoare de 20 miliarde de euro, sistemul Galileo va fi complet în 2019.

În noiembrie va fi pusă în funcțiune a treia și ultima piesă din sistemul Deep Space Antena,  ce la va permite celor de la ESA să monitorizeze permanent sondele din sistemul solar. Ele vor fi folosite atât pentru sondele existente (Mars Express, Venus Express, Rosetta) cât și pentru cele viitoare (BepiColombo). Antenele cu un diametru de 35 metri sunt plasate în New Norcia (Australia, DSA1), Cebreros (Spania, DS2) și Malargue (Argentina, DS3).

Dacă v-a sărit în ochi numele BepiColombo, aflați că este vorba despre o sondă ESA construită pentru studiul planetei Mercur. Având o masă de 4.1 tone, lansarea va avea loc la bordul unei rachete Ariane 5, probabil la sfârșitul anului 2014, urând ca sonda să ajungă la destinație în 2020. În cursul acestui an o parte din sondă va fi testată și asamblată în configurație finală.

ESA va livra în 2012 două componente ale telescopului spațial James Webb. Este vorba despre MIRI și NIRSpec, două instrumente pentru astrofotografie, pentru studiul compoziției galaxiilor îndepărtate sau pentru studierea obiectelor din centura Kuiper. Construit în mare parte de către NASA, telescopul James Webb urmează să fie lansat la bordul rachetei europene Ariane 5 în 2018.