Două andocări într-o singură zi

Uneori, oricât de ciudat ar părea, orbita este un loc destul de aglomerat. Astăzi au avut loc două andocări, cu două stații orbitale diferite: în prima parte a zilei, modulul rusesc Progress 45 a andocat cu Stația Spațială Internațională iar în altă parte a orbitei, cu puțin timp în urmă, două module chinezești s-au cuplat în mod automat, China devenind astfel a treia națiune care reușește o andocare orbitală, după SUA și URSS/Rusia.

Capsula Shenzhou-8, lansată ieri, a ajuns din urmă modulul TianGong-1 aflat deja pe orbită și în jurul orei 20:30 ora României cele două nave erau cuplate, lucru ce a stârnit ropote de aplauze în camera de control din centrul spațial chinez. Cele două nave au fost controlate și monitorizate de la sol. Când cele două s-au apropiat suficient, controlul de la sol a fost transferat computerelor de la bordul celor două vehicule, operațiunea de andocare reușind din prima încercare. După 12 zile, Shenzhou-8 se va întoarce pe Pământ și următoarea navă care va andoca cu TianGong-1 va fi Shenzhou-9 în cursul anului viitor, când primii taikonauți vor putea vizita Palatul Celest (traducerea liberă a denumirii capsulei TianGong-1).

7 Comments

  1. Din verificarile mele reiese ca China nu este a 3 a ,,tara” care face adocari automate. Ci a 4 a deoarece si ESA a reusit acest lucru cu ATV pentru ISS. Va rog sa ma corectati daca gresesc

  2. ATV nu a andocat automat cu ISS. ATV s-a apropiat de ISS iar un astronaut de la bordul stației a preluat modulul cu brațul robotic al ISS și l-a atașat unui sas. Asta nu se cheamă andocare propriu-zisă ci eventual atașare. La fel și pentru HTV-ul japonez. Din câte știu, China este prima țară care reușeste andocare complet automatizată pe orbită, dar trebuie să mai verific informația. Oricum, după SUA și URSS/Rusia, sunt a treia națiune care reușeste prin forțe proaspete să cupleze două vehicule în spațiu. ESA este un consorțiu de națiuni.

    În concluzie, diferența dintre ATV și Shenzhou-8 este că primul vehicul este pasiv iar al doilea activ (în raport cu ținta).

  3. Nu contest informatiile pe care le aveti dar cel putin pe situl oficial ESA se precizeaza altceva http://www.esa.int/esaMI/ATV/SEMWX432VBF_0.html .Ca este a 3 a natiune care reuseste acest lucru prin forte proprii sunt deacord deoarece o parte din modulul de comanda ATV care se ocupa de operatiunea de adocare este fabricat de acceasi fabrica care il face si pe cel rusesc.

  4. Hm, se pară că totuși ATV este activ, nu îl prinde ISS cu brațul robotic, se cuplează direct cu stația. O să mai studiez problema, mulțumesc de informații. Oricum, ATV nu este rezultatul unei singure națiuni, este construit de ESA, o grupare de națiuni. În plus, există un echipaj uman pe ISS în momentul andocării, care pregătește stația pentru momentul T0, deci nu avem de-a face cu o andocare compelt automatizată între două vehicule. Din aceaste cauze, reușita Chinei este atât de importantă.

  5. SUA nu a facut niciodata o andocare automata, China este al doilea stat din lume dupa Rusia care face o andocare complet automatizata si al treilea stat din lume care a facut o andocare manuala dupa SUA (care a realizat prima andocare manuala) si Rusia.

    SUA chiar si la acesta data andocheza manual pe ISS, folosindu-se de bratul robotizat Canadarm 2 (andocare asistata de operator uman) .

  6. șterge dracu comentariul, pentru ca l-ai editat si denaturat nu reprezinta ce am spus eu… si fara link-uri nu are nicio valoare deoarece cititorul este indus in eroare chiar de tine, prin faptul ca ai dat alt sens comentariului meu.

  7. Nu am șters altceva decât linkurile aiurea, în rest textul este identic cu ce ai pus inițial. Atenție la limbaj, data viitoare șterg mai mult decât linkuri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *