Meteoritul de la Suharău (Botoșani), un fals?

Adevărul.ro publică un articol în care se afirmă că un meteorit ar fi căzut în localitatea Suharău, județul Botoșani. Nu știu dacă cu bună știință sau din necunoaștere, dar unele afirmațiile făcute în text sunt false, ceea ce mă face să cred că obiectul despre care se vorbește nu provine din spațiul cosmic.

Prima eroare: în imagine avem un obiect șlefuit, lucru care este confirmat și de text: „Interesant este că are în compoziție elemente fieroase și este perfect sferică„. Ei bine, din câți meteoriți au căzut în lumea asta, nici unul dintre ei nu a fost sferic sau perfect șlefuit. Pentru mine, asta e deja un mare semn de întrebare cu privire la originea cosmică a pietrei de la Suharău.

În continuare, un domn despre care spune că este expert în obiecte cosmice face următoarea afirmație: „Sunt convins că acest obiect sferic s-a rupt din coada cometei Halley care vizitează pământul o dată la 76 de ani. Mingea de foc a străbătut mii de ani-lumină până să cadă la Suharău„, afirmație ce conține multiple erori, lucru ce mă face să mă îndoiesc serios de cunoștiințele domnului respectiv în acest domeniu. Este adevărat că recent s-au putut vedea meteori asociați cu coada cometei Halley, dar dacă meteoritul este fieros, el nu are cum să provină dintr-o cometă. O cometă nu conține materiale grele, ea este în general formată din apă, metan, dioxid de carbon, toate în stare solidă, amestecate cu praf. Dacă obiectul ar fi din cometa Halley, el nu poate să fie fieros. Dacă este într-adevăr vorba despre un meteorit fieros, atunci probabil provine din centura de asteroizi și nu din coada cometei Halley. A doua greșeală a domnului de mai sus este aprecierea distanței parcursă de mingea de foc: mii de ani lumină. Este cunoscut faptul că orbita cometei Halley se întinde până la 35 de unități astronomice, deci nu părăsește sistemul solar și reprezintă o fracțiune dintr-un an lumină. Nu are cum să fie vorba de mii de ani lumină în acest caz. Chiar dacă șansele sunt foarte mici, este totuși posibil ca un meteorit să nu provină din sistemul nostru solar, dar atunci el nu poate proveni din cometa Halley.

Toți meteoriții reali, după un studiu de rutină, sunt catalogați de Meteoritical Society și detaliile lor sunt publicate în baza de date ce fi consultată de către orice doritor pe site-ul societății. De obicei durează cel puțin câteva luni de zile de la descoperirea unui nou meteorit până la confirmarea oficială a autenticității sale de către Meteoritical Society prin includerea lui în baza lor de date. Deși voi fi cu ochii pe meteoritul Suharău, am serioase dubii că avem de-a face cu un meteorit veritabil. Așteptăm în continuare detalii: fotografii suplimentare, secțiuni, compoziție. Sper din tot sufletul să mă înșel și să avem un meteorit veritabil.

Iată și câteva definiții utile (sursa: dexonline.ro), pentru clarificarea terminologiei și pentru a evita confuzia dintre meteor, meteorit, asteroid și cometă.

Meteor – Fenomen care constă în apariția, pe bolta cerească, a unui punct luminos (reprezentând corpusculi cosmici pătrunşi în atmosfera terestră) care se mișcă cu mare viteză, lăsând uneori o dâră care se stinge după scurt timp; stea căzătoare.

Cometă – Corp ceresc alcătuit dintr-un nucleu luminos înconjurat de gaze și de pulberi, care, uneori, se prelungește sub forma unei cozi îndreptate în sens opus Soarelui din cauza presiunii luminii acestuia; stea cu coadă

Asteroid – Fiecare dintre micile planete ale sistemului solar, puțin strălucitoare, ale căror orbite sunt, în general, cuprinse între orbitele lui Marte și Jupiter.

Meteorit – Bucată dintr-un corp cosmic, care, traversând atmosfera, cade pe suprafața Pământului;