Reciclarea navetelor

Anul trecut, administrația de la Casa Albă a pus capăt programului Constellation inițiat de președintele Bush, program ce își propunea construirea de vehicule care să ducă din nou astronauții americani pe Lună și apoi pe Marte. În același timp Obama s-a oferit să continue finanțarea capsulei Orion, care a supraviețuit programului Constellation, pentru a putea fi folosită la bordul ISS ca sistem de salvare în cazul în care astronauții trebuie să părăsească de urgență Stația Spațială (pentru acest lucru cei de la bord nu au la dispoziție decât capsulele Soyuz rusești). Simultan cu Orion, NASA trebuie să proiecteze și să construiască o nouă metodă de a accesa orbita și alte corpuri cerești, o nouă rachetă pentru a ajunge pe ISS, Lună, asteroizi sau Marte.

În urmă cu câteva zile, NASA a prezentat Congresului SUA un raport preliminar asupra viitoarei rachete proiectate și construite de agenție, cu mențiunea că nu va putea respecta planul trasat de Obama de a avea prima lansare în 2016. Astăzi, reprezentați ai Congresului au trimis o declarație publică destul de dură în care afirmau că decizia Congresului este lege și construirea unei rachete și a unei capsule nu este opțională pentru NASA.

Planul trimis Congresului conține un proiect vechi de aproximativ 20 de ani care a fost mereu reciclat și luat în considerare atunci când se discuta viitorul explorării spațiului cosmic. Acesta presupune folosirea a cât mai multor componente din actualul sistem de lansare a navetelor spațiale (SD HLV – Shuttle Derivede Heavy Lift Vehicle). Conform actualului proiect, viitoarea rachetă va fi propulsată de motoare navetei spațiale, suficient de sigure pentru zborurile umane, refolosibile și printre cele mai puternice motoare de rachete proiectate vreodată (dar în același timp extrem de scumpe). Rezervorul va fi bazat pe actualul rezervor extern al navetei spațiale și un plus de putere va veni de la două boostere cu combustibil solid, similare cu cele folosite în prezent, la care se va adăuga încă un segment (datorită modalității de construcție a boosterelor cu combustibil solid, acestea se fabrică în segmente, în prezent pentru naveta spațială fiind folosite patru segmente, urmând ca pentru noua rachetă să fie cinci). Vor fi folosite astfel și cunoștințele adunate din programul Ares, componentă a fostului program Constellation, Ares I nefiind altceva decât un booster cu combustibil solid cu cinci segmente, ușor modificat. Pentru treapta superioară se va folosi motorul J-2X, o variantă a motorului folosit pentru a propulsa treapta S-IVB a rachetei Saturn din programul Apollo, variantă luată în calcul și pentru programul Constellation.

Varianta propusă de NASA pentru viitorul explorării spațiului: o rachetă derivată din actualele componente ale navetei spațiale

În acest fel se vor păstra multe dintre locurile de muncă de la unități care procesează și produc elemente pentru naveta spațială, comentatorii remarcând o componentă politică a acestui raport: congresmanii fac tot posibilul pentru ca să nu desființeze locuri de muncă prin reciclarea actualelor tenologii și astfel nu își periclitează numărul de voturi de la următoarele alegeri.

Costul total al noului program (SLS – Space Launch System) urmează să ajungă la peste 11 miliarde de dolari până în 2017.

Lasă un comentariu